Enligt Interfax diskuterar myndigheterna “två diametralt motsatta tillvägagångssätt för regleringen av kryptovalutor i Ryssland.” Den första metoden är att legalisera börser, den andra är att helt förbjuda köp av digitala valutor.
Anatoly Aksakov, ordförande för dumans kommitté för finansmarknaden, sa att det 2022 skulle vara nödvändigt att göra ett val. Han påminde om att statsduman redan vid första behandlingen hade antagit ett lagförslag om beskattning av kryptovalutor.
Alla diskussioner relaterade till hur man definierar de lämpliga nya instrumenten och hur man beskattar dem måste slutföras under vårsessionen, så att vi kan gå in i nästa skatteperiod, 2023, med full förståelse för hur allt detta bör regleras …
MP tillade att det finns mycket tuffa metoder, som är att helt förbjuda förvärv och ägande av kryptovalutor. Det finns också ett tillvägagångssätt som förutsätter legalisering av kryptoutbyten och utbyten för att “göra allt transparent, förståeligt för tillsynsorgan.”
Enligt Aksakov bör gruvdrift inkluderas i All-Russian Classifier of Economic Activities (OKVED) för att ta ut skatter från gruvarbetare av digital valuta, samt förse dem med el till ett pris för industriella konsumenter:
Om vi definierar gruvdrift som en typ av näringsverksamhet måste den förvärva OKVED och beskattas därefter. Jag tror att vi kommer fram till det här, jag anser att vi måste legitimera det, även ur skattesynpunkt, inklusive ur elanvändningssynpunkt som företagsinstitution, och inte som individer som får el med förmånliga priser. priser. …
Minns att enligt lagförslaget om beskattning av kryptovalutor kan en skattskyldig dömas till böter om han inte rapporterat eller lämnat felaktiga uppgifter om transaktioner och kryptovalutasaldon. Sanktionsbeloppet är 10 % av det största av beloppen för dolda inkomster eller avskrivningar.
Samtidigt, för brott mot tidsfristen för att lämna in information, förväntas böter på 50 000 rubel. För det fall vinst eller inkomst från verksamhet som använder digital valuta inte ingår i beskattningsunderlaget föreskriver lagförslaget vite om 40 % av beloppet av obetald skatt i förhållande till sådan verksamhet.
